Download lespakket

Laat je vmbo-leerlingen kennismaken met digitaal ondernemerschap

Webshop at School bestaat uit 10 interactieve lessen waarin leerlingen leren denken en handelen als een online ondernemer. Elke les wordt ingeleid online bedrijven, zoals Coolblue en Picnic, die een kijkje in hun digitale keuken geven. De professionals zetten de leerlingen aan het werk met praktische opdrachten die digitaal of op papier gemaakt kunnen worden.

Download het lespakket
01

Start je webshop

Lesduur: 45 min

In de eerste les maken je leerlingen kennis met online ondernemen. Hoe is e-commerce ontstaan en wat is precies een webshop? Ze leren welke invloed het internet en de digitalisering hebben gehad op de handel en ‘clicks & bricks’ winkels worden met elkaar vergeleken. Je bespreekt met je leerlingen het belang van samenwerken en het ontdekken van eigen talenten.

Persoon die in een webshop met zijn creditcard afrekent
02

Kies een product

Lesduur: 45 min

Je leerlingen leren meer over productgroepen en bepalen welke producten wel en niet geschikt zijn voor onlineverkoop. Picnic laat zien hoe belangrijk het is om goed te weten wat de doelgroep wil. Wie koopt een product en wat zijn de doelgroepen? In deze les bepaalt elke groepje welk product zij gaat verkopen en hoe je Google forms en Googles trends hiervoor kunt inzetten.

Een vergrootglas dat op een doos is gericht
03

Bedenk een naam

Lesduur: 45 min

In de derde les bespreek je wat de klas belangrijk vindt aan ondernemerschap. Ook wordt er stilgestaan bij thema’s als duurzaamheid en fair trade. De leerlingen denken na over wat ze  willen uitdragen als bedrijf en wat voor naam daarbij past. Ze kiezen een naam  (al dan niet met een naamgenerator) en kunnen vertellen waarom deze naam geschikt is voor een webshop.

Een raket dat een goed idee voorstelt
04

Maak een prototype

Lesduur: 45 min

In deze les maken de leerlingen een prototype van het product. Een medewerker van Praatpaal vertelt in een video hoe ze dit het beste kunnen doen. Na het maken van een prototype is het tijd om het product te testen en feedback te vragen aan elkaar. Ze leren hoe ze een prototype testen en hoe online A/B testing in zijn werk gaat.

Een persoon maakt een prototype van een website
05

Ontwerp de huisstijl - Kleur & lettertype

Lesduur: 45 min

Wat is een huisstijl en waarom is het zo belangrijk? Je leerlingen ontdekken de kracht van kleur en bepalen welke lettertypes passen bij dat wat ze willen uitstralen. Coolblue vertelt hoe zij haar huisstijl heeft ontworpen en wat voor haar hierbij van belang was. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag en ontwerpen ze een eigen huisstijl.

Iemand die de huisstijl van zijn of haar webshop uitkiest
06

Ontwerp de huisstijl - logo

Lesduur: 45 min

In deze les bekijk je met de klas de verschillende voorbeelden van logo’s van bedrijven en leren de vmbo-leerlingen het verhaal achter het logo kennen. Waarom is een logo zo belangrijk en waar moet je op letten bij het ontwerp? Wat maakt een logo sterk en welk logo past bij het product? Met de juiste inzichten én een handige digitale tool beginnen ze aan een eigen ontwerp.

Iemand die achter zijn bureau een logo ontwerpt voor zijn webshop
07

Schrijf een tekst

Lesduur: 45 min

De leerlingen ontdekken in deze les de kracht van een goede tekst. Wat betekent SEO, hoe werkt het en waarom is het kiezen van de juiste zoekwoorden zo belangrijk? Je bespreekt wat een tekst interessant maakt voor de lezer en doet een klein onderzoek. Vervolgens schrijven de leerlingen een goede producttekst voor hun webshop.

Een figuur die SEO geoptimaliseerde teksten voor zijn webshop schrijft
08

Promoot je webshop

Lesduur: 45 min

Hashtags, influencers, social media en tags. Bekende begrippen die helpen bij het promoten van een webshop. Waar moeten ze aan denken bij de lancering van hun webshop en hoe kunnen ze klanten bereiken met goede promotie? Ze schrijven een eigen promotiebericht met toffe foto én slimme zoekwoorden.

Een vrouw die haar webshop promoot via social media
09

Maak een pitch

Lesduur: 45 min

In deze les leert je klas wat een pitch is en hoe je deze maakt. Hoe kunnen we mensen overtuigen van ons product in slechts een minuut? Wat geeft de ondernemer als tip? Welke (digitale) tools kun je gebruiken? Wat zijn de belangrijkste punten om te noemen in de pitch en welke invloed heeft onze lichaamstaal op de overtuigingskracht? Ze maken en oefenen hun pitch.

Iemand die een pitch voor zijn webshop maakt
10

We gaan live!

Lesduur: 45 min

Yes, het moment is daar: de webshop gaat live. Hét moment om het ontwerp van de webshops te presenteren aan elkaar. Na afloop stemmen de leerlingen op elkaars creaties. Welk groepje heeft het beste samengewerkt? Wie heeft de mooiste webshop en welke pitch was het meest overtuigend? Jij telt de stemmen bij elkaar op en overhandigt de badges aan de winnaars.

Livegang van de webshop

Leerlingen bouwen aan hun digitale en ondernemende toekomst

De arbeidsmarkt verandert in een razendsnel tempo. Om jouw leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op deze veranderingen, is het belangrijk dat ze digitale en ondernemende vaardigheden ontwikkelen. Dit lespakket ondersteunt daarbij.

In samenwerking met
Geïnitieerd door